OTTO Media

07 jun 2017
utrecht eu kantoor

‘Big data en virtual reality gamechangers in de uitzendbranche’

Categorie: Nieuws, Persberichten

Inzet nieuwe technieken zorgen voor spectaculaire besparing op inwerken en uitstroom

Als eerste grote dienstverlener in Nederland start OTTO Work Force met het inzetten van virtual reality en big data bij het trainen en matchen van flexmedewerkers. Uit de eerste resultaten blijkt dat dankzij het toepassen van deze revolutionaire technieken de inwerktijd van nieuwe medewerkers en de ongewenste uitstroom van flexmedewerkers bij bedrijven is gehalveerd. De Virtual Trainer is onderdeel uit het OTTO Innovations Lab, wat vandaag officieel in gebruik wordt genomen.

Een van de nieuwe toepassingen die OTTO Work Force gebruikt is het trainen van magazijnmedewerkers met virtual reality. Deelnemers aan de Virtual Trainer krijgen een vr-bril op en doorlopen in een digitale wereld de training die normaal plaatsvindt in een magazijn op locatie bij een klant. De werklocatie van de klant kan tot in detail worden nagebouwd in een virtuele omgeving. Dankzij deze digitale voorbereiding zijn flexmedewerkers veel sneller voorbereid op hun nieuwe baan. Dit levert een besparing van de inwerktijd op van maar liefst vijftig procent.

Big data verbetert matchen flexmedewerkers
Naast de virtual realitytraining introduceert OTTO Work Force ook een compleet nieuwe manier van matchen van werknemers aan een bedrijf. Dit gebeurt met Best Match: een systeem waarbij op basis van big data de beste match gemaakt kan worden tussen klant en kandidaat. Op basis van het best performers profiel van de klant, wordt gekeken bij welke klant de kandidaat zich het meeste thuis voelt. Hierdoor neemt de medewerkerstevredenheid en de productiviteit sterk toe. Uit de pilot die de afgelopen maanden heeft gedraaid blijkt dat de ongewenste uitstroom dankzij Best Match met de helft wordt verminderd en de verblijfsduur van werknemers bij een nieuwe klant evenredig wordt verlengd.

De Virtual Trainer en Best Match maken deel uit van het OTTO Innovations LAB, dat vandaag officieel in gebruik wordt genomen. Hierin wordt gekeken hoe de nieuwste technieken kunnen worden toegepast binnen OTTO Work Force. Het Innovations LAB is gevestigd op de achtste verdieping van het kantoor van OTTO Work Force in Utrecht. Behalve de Virtual Trainer en Best Match introduceert OTTO Work Force ook nog twee andere gloednieuwe toepassingen.  Met behulp van OTTO E-cards, is een omgeving gecreëerd waarbij (flex)medewerkers online worden getest en getraind op bijvoorbeeld veiligheid- en werkinstructies. Dit kan online via computer of smartphone. Om binnen 15 seconden de tevredenheid van klanten en medewerkers te meten, introduceert OTTO de 15 Seconds Feedback waar met behulp van smileys aangegeven kan worden hoe tevreden de klant over de medewerker is.

Frank van Gool, CEO van OTTO Work Force, stelt vast dat zijn bedrijf met het OTTO Innovations Lab en de daaruit voortkomende toepassingen vooroploopt. ,,Wij hechten veel waarde aan de persoonlijke ontwikkeling van onze flexmedewerkers en geven talent een plek. De innovatieve tools die wij introduceren, dragen daaraan bij. Het grote voordeel van de nu geïntroduceerde tools voor de partners waar wij mee samenwerken is dat de beste match wordt gemaakt tussen klant en medewerker. Het toepassen van big data bij het matchen van personeel is een gamechanger in de uitzendbranche. Door een op maat gemaakte training zijn de medewerkers bovendien snel en volledig voorbereid inzetbaar’’.