OTTO Media

12 feb 2019
OTTO Work Force kantoor billboard

Column CEO Frank van Gool in Flexmarkt

Categorie: Blog, Nieuws

Geregeld levert Frank van Gool, CEO van OTTO Work Force een bijdrage aan vakblad Flexmarkt. Iedere maand schrijft Flexmarkt over de laatste markttrends en zoomt in op wet- en regelgeving, ondernemerschap, flexwerkers en branchecijfers. De artikelen worden ondersteund door analyse en duiding en er komen best practices aan bod.

In de vorm van een column geeft Frank van Gool zijn visie en die van OTTO Work Force op bepaalde onderwerpen. In de editie van februari ’19 gaat de column over de recente WW-fraude van arbeidsmigranten.

Reputatie is een factor

 De flexibilisering van arbeid is een van de mega-transities in onze samenleving en onze sector is daar een herkenbaar voorbeeld van. Volgens sommigen kan die flexibilisering niet snel genoeg gaan. Anderen trekken nadrukkelijk aan de handrem.

Het gevolg is dat onze sector kritisch word gevolgd en regelmatig onderwerp is van het publieke debat. Niks mis mee. Neem nou de discussie die afgelopen najaar in de media en in politiek Den Haag oplaaide over de WW-fraude door arbeidsmigranten.

Nieuwsuur onthulde dat Poolse arbeidsmigranten via tussenpersonen met namaaksollicitaties en valse handtekeningen net doen alsof ze in Nederland verblijven, om een uitkering te kunnen krijgen. In werkelijkheid vertrekken ze naar Polen om daar vakantie te vieren of zwart te werken. Media suggereerden dat uitzendbureaus vooral in de land- en tuinbouw actief meewerkten aan een constructie van zes maanden werken en automatisch drie maanden uitkering. Minister Koolmees reageerde onmiddellijk: ‘Fraude met uitkeringen ondermijnt het draagvlak van ons sociale zekerheidsstelsel. Ik heb daarom met UWV afgesproken dat we dit intensiever gaan aanpakken’.

Die aanpak kwam onlangs aan de orde in een rondtafelgesprek over WW-fraude van de vaste commissie voor SZW van de tweede kamer. Mijn inbreng in dat gesprek bestond uit twee invalshoeken. Ten eerste veroordelen wij uiteraard dit soort praktijken en juichen wij stringentere handhaving toe. Maar ten tweede wijzen wij ook op de verantwoordelijkheid van de sector zelf. Wat kunnen wij doen om te voorkomen dat uitzendkrachten in de verleiding worden gebracht om misbruik van de regels te maken?

Er zijn uitzendorganisaties die nadrukkelijk de grenzen opzoeken door stelselmatig alleen maar dag- of weekcontracten te gebruiken. Door deze wekelijks automatisch te verlengen totdat de 78 weken bereikt zijn. Men doet dit uitsluitend uit kostenoverwegingen. Dag- en weekcontracten zijn bedoeld voor kortlopende werkzaamheden. Niet om onafgebroken mee te stapelen. Daarmee zoek je onnodig de grenzen op en breng je de hele sector in diskrediet. En die reputatie is nog steeds de achilleshiel van de uitzendbranche. Er hoeft maar iets te gebeuren en de media pakken het – terecht – op. Het effect is vandaag de dag dat de sociale media het nieuws nog eens flink uitvergroten, waardoor we onnodig in de verdedigende hoek worden gedreven. Met als gevolg dat we de vakbonden en andere stakeholders een voedingsbodem geven om extra kritisch naar onze mooie branche te kijken.

Natuurlijk is het zo dat arbeidsmigranten vele malen meer bijdragen aan onze sociale voorzieningen, dan dat er weglekt door de frauduleuze praktijken van een kleine minderheid. Natuurlijk is het zo dat we meer mensen aan een vaste baan helpen, dan er personen rondlopen met een continuerend weekcontract. Maar door dit soort praktijken wordt het beeld weer bevestigd: er is alweer iets mis met ‘die Polen’ of met de flexbranche. Misstanden en misbruik van wet- en regelgeving moeten we keihard aanpakken en dat is ieders verantwoordelijkheid

Download hier de PDF versie van de column in Flexmarkt. Of klik hier voor de website van Flexmarkt om een abonnement te nemen op het vakblad.