OTTO Media

04 okt 2021
Vaccinatietrailer

Terugblik op een succesvolle vaccinatiecampagne

Categorie: Nieuws

OTTO Work Force blikt terug op een succesvolle vaccinatiecampagne met het mobiele vaccinatiecenter

Zorgen dat zoveel mogelijk arbeidsmigranten gevaccineerd worden. Dat was het doel van OTTO Work Force met de inzet van het eigen mobiele vaccinatie center in juli van dit jaar. Na bijna 4.000 prikken op 20 locaties in heel Nederland werd afgelopen week voor de laatste keer opgesteld. Maar de voorlichtingscampagne wordt voortgezet om de vaccinatiegraad onder arbeidsmigranten verder te verhogen.

Het initiatief voor de vaccinatietrailer startte eind juni toen duidelijk werd dat de reguliere GGD-locaties moeite hadden om arbeidsmigranten te bereiken voor Covid-19 vaccinaties.

“De drempel om zich te vaccineren is voor Oost-Europeanen hoog. En daarbij zijn ze vanwege de taalbarriere moeilijk te bereiken via de reguliere weg van de overheid.” Zo blikt CEO Frank van Gool terug op de afgelopen zomer. “Daarom hebben wij de bal opgepakt, in eerste instantie samen met de GGD Limburg-Noord en HollandZorg. De hardwerkende arbeidsmigranten hebben naast fatsoenlijk werk en voorzieningen ook recht op goede toegang tot gezondheidszorg en dus ook vaccinatie. Door naar de mensen toe te gaan en met goede voorlichting en begeleiding in de eigen taal is het ons toch gelukt om de vaccinatiegraad onder deze groep substantieel te verhogen.”

“Het is mooi als een werkgever de verantwoordelijkheid neemt om samen met GGD te kijken hoe de drempel voor internationale medewerkers zo laag mogelijk gemaakt kan worden.” Zo keek Jac Rooijmans van veiligheidsregio Limburg-Noord terug op de eerste locaties van de campagne.

In minder dan 2 weken was het mobiel vaccinatiecenter volledig ingericht en klaargemaakt voor de toer in Noord-Limburg. Dit was een dusdanig succes dat de trailer in de maanden daarna ruim 20 locaties in diverse GGD-regio’s heeft aangedaan waarbij bijna 4.000 arbeidsmigranten hun vaccinatie hebben ontvangen.

“We hebben op verzoek van onze klanten diverse woon- en werklocaties van aangedaan waar arbeidsmigranten wonen en werken. En daarbij waren niet enkel medewerkers van ons welkom. Ook medewerkers van collega uitzendbureaus of vaste medewerkers van onze klanten hebben veelvuldig onze faciliteit bezocht, uiteraard op vrijwillige basis.” Aldus Justyna Kooijmans, HR-director van OTTO Work Force.

Begin september stond de trailer opgesteld op het terrein van Heemskerk fresh & easy. ,,Doordat mensen tijdens werktijd een vaccinatie kunnen halen, maken we het heel laagdrempelig voor de mensen. Samen met OTTO Work Force zorgen we ervoor dat we een gezonde, veilige werkplek bieden voor al onze medewerkers.” zegt commercieel directeur Jantine Heemskerk.

“Onze trailer stopt, maar ons werk zit er dus nog niet op.”

Inmiddels is een groot deel van Nederland gevaccineerd en neemt de drukte op de reguliere priklocaties af. “Anoniem onderzoek onder onze internationale medewerkers toont ons dat we de vaccinatiegraad met bijna 50% hebben vergroot. Maar we zitten daarmee nog niet op het gemiddelde Nederlandse percentage. Onze trailer stopt, maar ons werk zit er dus nog niet op.” Vult Van Gool aan.

De komende tijd zal de vaccinatiecampagne van OTTO doorgaan, maar ligt de focus op voorlichting voor prikken zonder afspraak op de GGD-locaties. Bereikbaarheid, voorlichting, uitleg en ondersteuning in de eigen taal blijft ook daarin weer de sleutel tot succes.